uśmiech
to bodaj najkrótsza
droga do drugiego
człowieka
Czy noszenie aparatu na zębach boli?

Wiele osób planujących założenie aparatu na zęby zastanawia się, czy ta metoda korekcji wady zgryzu boli. Takie wątpliwości są zupełnie zrozumiałe i pojawiają się u większości pacjentów. Warto więc dowiedzieć się nieco więcej na temat bólu i dyskomfortu podczas noszenia aparatu ortodontycznego.

Aparat na zęby a ból

Czy noszenie aparatu na zębach boli? Jedyną odpowiedzią na to pytanie może być stwierdzenie, że to zależy. Ból i dyskomfort uzależniony jest od kilku czynników. Jednym z nich jest indywidualny próg bólu. To, co dla jednych jest delikatnym dyskomfortem, inni odczuwać będą jako mocny ból.

U zdecydowanej większości pacjentów dolegliwości bólowe mogą pojawiać się bezpośrednio po założeniu aparatu, co jest zupełnie naturalne. Ustawienie zębów podlega korekcie, co może powodować uczucie bólu. Z reguły dyskomfort utrzymuje się przez 2-3 dni. W tym czasie przyzwyczajamy się do aparatu, utrudnione jest też gryzienie i przeżuwanie. W takich sytuacjach należy stosować dietę płynną i nie podrażniać dodatkowo zębów i dziąseł. W przypadku mocnego bólu można poprosić lekarza ortodontę o zarekomendowanie stosownego leku przeciwbólowego.

Warto podkreślić też, że u niektórych pacjentów dolegliwości bólowe nie występują, co z kolei rodzi wątpliwość, czy w takim przypadku dochodzi do korekcji ustawienia zębów. Otóż tak, nawet w sytuacji braku efektu bólu czy innego dyskomfortu, proces leczenia przebiega prawidłowo.

Nowoczesne aparaty na zęby redukują nieprzyjemny dyskomfort

Chociaż u niektórych pacjentów nie da się całkowicie wyeliminować ewentualnego dyskomfortu, który pojawia się bezpośrednio po założeniu aparatu, to jednak współczesna ortodoncja zna wiele nowoczesnych metod leczenia, które są komfortowe dla pacjenta, a jednocześnie skuteczne. Przed założeniem aparatu lekarz zawsze sugeruje wiele ciekawych rozwiązań, na które może zdecydować się pacjent. Istnieje też kilka rodzajów aparatów, które są w różnym stopniu uciążliwe dla osoby je noszącej, a jednocześnie skracają okres leczenia.