Aparat ortodontyczny na zębach już dawno przestał być powodem do wstydu czy przyczyną dyskomfortu. Obecnie pacjenci zdają sobie sprawę z tego, że wszelkiego rodzaju wady zgryzu należy korygować nie tylko ze względu na estetykę uzębienia, ale przede wszystkim w celu uniknięcia poważniejszych problemów z zębami i szczęką. Aparaty na zęby zakładane są już nie tylko dzieciom i młodzieży, lecz również osobom dorosłym. Czy jednak po 30. roku życia skuteczność leczenia ortodontycznego przynosi oczekiwane rezultaty?

Aparat na zęby po trzydziestce. Czy to ma sens?

Nigdy nie jest za późno na korektę wad zgryzu

aparat na zębachTo prawda, że im wcześniej wdrożone zostanie leczenie ortodontyczne, tym lepiej. Dlatego warto, aby dziecko w wieku kilku lat odbywa swoją pierwszą wizytę kontrolną w gabinecie ortodontycznym. Tak naprawdę jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby pierwszy aparat założyć po 30. roku życia. Są nawet osoby, które decydują się na tę metodę leczenia po 40. roku życia. Niewyleczone w młodości wady zgryzu z wiekiem mogą mieć coraz większy wpływ na organizm. Dlatego też noszenia aparatu na zębach wynika nie tylko ze względów estetycznych, ale i zdrowotnych. Warto pamiętać o tym, że limitem leczenia nie jest wiek, tylko obecność zębów własnych i ich stan.

U osób po 30. roku życia leczenie ortodontyczna najczęściej wdrażane jest w sytuacji, gdy górny i dolny łuk nieodpowiednio się ze sobą stykają, co może powodować rozwój choroby okluzyjnej, powodującej niewłaściwe rozłożenie sił w jamie ustnej, przez co dochodzi do m.in. ścierania zębów, napięciowego bólu głowy, bólu szyi, ramion i twarzy, a nawet zwyrodnienia stawu skroniowo-żuchwowego.

W przypadku dorosłych osób leczenie ortodontyczne jest bardzo ważne również ze względu na kondycję całego organizmu. Nieprawidłowy zgryz może zaburzać podstawowe funkcje uzębienia, takie jak rozdrabnianie pokarmów, a to z kolei może przyczyniać się do rozwoju schorzeń układu pokarmowego, np. choroby refluksowej.

Po 30. roku życia wiele osób zaczyna również bardziej dbać o zachowanie młodego wyglądu twarzy, a zdrowe, proste zęby odgrywają istotną rolę w tym zakresie. I chociaż samo leczenie nie należy do najkrótszych, to jego efekty zostają z nami na całe życie.