Aparat ortodontyczny bezniklowy dla alergików

uśmiechnięta kobietaNiektóre materiały stosowane w ortodoncji mogą wywoływać niepożądane reakcje alergiczne zarówno u pracowników medycznych, jak i pacjentów. Stosunkowo częstym problemem jest uczulenie na nikiel. Metal ten występuje dość często w naszym środowisku, również w ortodoncji. Nikiel może powodować kontaktowe zapalenie skóry. Jeśli więc u pacjenta występuje alergia na nikiel, leczenie ortodontyczne powinno odbywać się z zastosowaniem aparatu bezniklowego.

Objawy alergii na nikiel

W ortodoncji najczęściej stosowane są aparaty ortodontyczne z elementami metalowymi. Elementy te wykonane są ze stopów metali zawierających nikiel, który zapewnia im odpowiednią elastyczność i “pamięć” kształtów. Niestety w przypadku alergików ten rodzaj aparatu się nie sprawdzi.

U osób uczulonych na nikiel po zastosowaniu standardowego aparatu ortodontycznego może pojawić się szereg niezbyt przyjemnych objawów w jamie ustnej i wargach, do których zaliczamy m.in.:

• świąd
  • zaczerwienienie
  • obrzęk
  • pęcherzyki, z których może sączyć się wydzielina
  • strupki po wyschnięciu pęcherzyków
  • wysuszone, spierzchnięte i pękające usta
  • zmiany w kącikach ust, m.in. zajady

Wymienione objawy są typowe dla kontaktowego zapalenia skóry i błon śluzowych. Warto przy tym dodać, że alergia na nikiel najczęściej ujawnia się u pacjentów płci żeńskiej.

Alergia na nikiel dyskwalifikuje do leczenia z zastosowaniem standardowego aparatu. Na szczęście współczesna ortodoncja dysponuję aparatami wykonanymi z różnych materiałów, więc każdy pacjent może liczyć na dobór najlepszego rozwiązania.

Jaki aparat dla alergików?

Osoby z alergią na nikiel również mogą, a wręcz powinny zdecydować się na założenie aparatu ortodontycznego, jeśli tylko istnieje taka konieczność. Należy jednak wybrać aparat bezniklowy, który nie przyczyni się do wystąpienia reakcji alergicznej. Sprawdzi się również aparat ceramiczny. Procedury leczenia i postępowania w przypadku aparatów bezniklowych są takie same jak w przypadku standardowych modeli aparatów.